Importanta anvelopei - detalii

Importanta anvelopei

Ştiaţi că?
• 60% din accidente au loc în oraşe, la viteze reduse.
• 75% din accidente au loc pe drum drept (20% pe carosabil umed).
• 25% din accidente au loc în viraje (50% pe carosabil umed).
• 99% din accidentele pe carosabil umed, au loc pe porţiuni acoperite cu puţină apă.

Atunci când se află la volan, conducătorul auto trebuie să se asigure că nimic nu este lăsat la voia întâmplării şi că totul funcţionează perfect. Anvelopele au nu mai puţin de 3 roluri extrem de importante: susţin greutatea vehiculului, transferă cuplul de frânare şi cuplul motor la sol şi ajută la direcţionarea vehiculului. Misiunile cele mai importante ale anvelopelor sunt aderenţa şi manevrabilitatea.

PREMIUM vs BUGET

De ce sa platesti un pret dublu pentru niste anvelope care, aparent, fac aceeasi treaba? Si foarte multi aleg astfel sa isi incalte masinile cu anvelope ieftine. Nu vor sa-si cumpere anvelope respate sau la mana a doua, dar nu au nici buget pentru unele scumpe, ale unor marci consacrate. Asa ca anvelopele ieftine, fabricate de marci necunoscute, par o alegere de compromis.

1. Gradul de uzura

Marcile de renume, care au o istorie in ceea ce priveste fabricarea de cauciucuri, folosesc cam toate aceleasi norme de constructie si calitate. E vorba de o materie prima de calitate superioara, cu un amestec optim intre cauciucul natural si artificial, astfel incat gradul de uzura in timp sa fie cat mai mic.

O anvelopa ieftina, este ieftina pentru ca e facuta din materiale mai proaste. Adica, in timp, se va uza mult mai repede si va fi mai vulnerabila la schimbarile de temperatura.

In plus, tot din cauza ca materialele nu sunt cele mai bune, sansele ca bucati din suprafata de rulare sa se desprinda sunt mai mari. Evident, cand anvelopele sunt mai uzate si suprafetele de lipire au fost afectate de schimbarile mari de temperatura.

2. Aderenta pe asfalt

Cauciucurile scumpe mai au un avantaj: rezista mai mult in timp, dar reusesc in acelasi timp sa fie mai aderente decat cele ieftine. Totul sta in formula materialului de baza: la cele scumpe este durabil si aderent, la cele ieftine se uzeaza mai repede si este mai rigid.

Poti constata si singur, in momentul in care vei pune frana brusca cu niste anvelope ieftine, ca rotile se vor bloca si vei patina nitel. Insa cu niste anvelope de calitate, la care contribuie si amprenta suprafetei de rulare, aderenta va fi mult mai buna. Si din pacate asta se vede atunci cand se intampla accidente, cazuri in care o aderenta sau o franare mai buna ar fi facut diferenta.

3. Zgomotul in mers

O anvelopa este ieftina si din alt motiv: nu s-a investit foarte mult in studierea si gasirea unei amprente, atat eficient, cat si cat mai putin zgomotos. De obicei, anvelopele ieftine au desenul suprafetei de rulare furat de la un producator de renume, si nu creat "in-house". Insa neavand matritele originale, cauciucul final este destul de diferit. De aici se intampla ca si anvelopa sa iasa cu defecte, cum ar fi un zgomot foarte mare la rulare.

Zgomotul mai este dat si din faptul ca o anvelopa ieftina este putin mai rigida ca una de calitate, iar diverse gunoaie de pe sosele, pietre, cuie, etc, raman mai mult timp blocate in santurile din profil, facand si mai mult zgomot.

De obicei, in Romania, unde viteza maxima admisa este de 130 km/h, zgomotul anvelopelor nu este o trasatura bagata in seama de clienti, dar este si ea una importanta.

4. Tinuta de drum a masinii

Ziceam mai sus ca anvelopele de o slaba calitate sunt fabricate din materiale ceva mai rigide, dar mai putin durabile in timp. Aceeasi poveste este si la fabricarea balonului unei anvelope, adica a peretilor laterali, raspunzatori de tinuta de drum a masinii tale.

O anvelopa de calitate are un grad mai mare de absorbtie a socurilor, avand peretii laterali mai elastici. Insa acest lucru nu mai este valabil la anvelopele cu talon mic, de sub 45, pentru ca in aceste cazuri diferenta este nesemnificativa, socurile fiind preluate aproape in totalitate de suspensiile masinii.

Concluzia: cand cumperi anvelope ieftine, cumperi odata cu ele si cateva neajunsuri. Insa cel mai important este ca iti ofera o aderenta mai proasta decat cele de calitate. Iar cele de calitate, marci cunoscute, au un singur neajuns: pretul mare. Asa ca, sfatul nostru, este sa cumperi un set complet de anvelope bune, pentru ca vei avea un plus de siguranta in masina, dar si te vor tine mai mult. Iar daca vei trage linie, in timp, vei vedea ca faci o afacere mai buna.

Nu uitati ca este important sa va informati. In timp, veti vedea ca o anvelopa mai performanta este de fapt mai rentabila!

Alegerea anvelopelor protrivite

Exista o lista de 5 elemente pe care trebuie sa le verificam, atunci cand ne alegem anvelopele potrivite. Nu trebuie sa fiti un specialist in domeniu, ci doar sa urmati recomandarile noastre. Iata ce trebuie sa aveti in vedere.

Dimensiunea anvelopelor

Pentru a alege tipul si dimensiunea potrivite pentru vehiculul dumneavoastra, nu trebuie decat sa consultati informatiile oferite de constructorul vehiculului sau al anvelopei.

Clima

In situatia in care stiti ca nu veti conduce pe drumuri acoperite cu zapada sau ca acest lucru se va intampla extrem de rar, anvelopele concepute pentru rularea in conditii climatice standard reprezinta cea mai buna alegere. In schimb, daca va aflati intr-o zona cu ierni grele sau doriti sa mergeti la munte, ar fi bine sa fiti pregatit sa rulati pe gheata si zapada si sa echipati vehiculul cu anvelope special concepute pentru astfel de conditii. Performantele anvelopelor de iarna au fost testate in conditii speciale, pe suprafete acoperite cu zapada si noroi. Cautati simbolul celor "3 varfuri muntoase/fulg de nea".

Tipul de utilizare

Daca vehiculul este folosit in special pentru transportul unor incarcaturi mari, alegerea anvelopelor trebuie sa se faca tinand cont de acest lucru. Alegeti o anvelopa cu o capacitate de incarcare potrivita. Pentru aceasta, consultati recomandarile constructorului vehiculului.

Performantele anvelopei

Anvelopa potrivita va ofera toate performantele dorite: siguranta, longevitate si consum redus de carburant. O anvelopa performanta: reduce distanta de franare pe carosabil umed - un avantaj vital; are o durata mai mare de viata, ceea ce inseamna un an in plus in care poate fi rulata; consuma mai putin carburant. Toate anvelopele ofera cel putin una dintre aceste performante, dar anvelopele care sa includa toate cele trei elemente de performanta sunt rare. Verificati informatiile oferite de diferiti constructori de anvelope.

Costurile pe termen lung

Inainte de a opta pentru un "chilipir", ganditi-va cat ar putea acesta sa va coste in final. Anvelopele reprezinta o achizitie pentru care merita sa cumparati calitate. Investiti putin mai mult si alegeti niste anvelope performante, care ofera mai multa siguranta, dureaza mai mult si consuma mai putin carburant. Cele mai importante companii producatoare de anvelope se ghideaza dupa aceasta logica.

Nu uitati ca este important sa va informati. In timp, veti vedea ca o anvelopa mai performanta este de fapt mai rentabila!

Alegerea in functie de anotimp

  • Anvelope de vara: au un comportament foarte bun pe asfalt uscat sau umed dar nu sunt recomandate pe carosabil acoperit de gheata, zapada. Fiind proiectate sa reziste la temperaturile ridicate din perioada verii, vor deveni mult prea rigide la temperaturi mai mici de 7°C. O rigiditate crescuta va conduce la o aderenta proasta si implicit va afecta gradul de manevrabilitate al masinii.
  • Anvelope de iarna: asigura tractiune si aderenta sporita pe noroi, zapada sau gheata. Anvelopele de iarna sunt realizate dintr-un material ce isi pastreaza toate proprietatile la temperaturi scazute. Profilul este proiectat in asa fel incat sa asigure o aderenta cat mai buna chiar si in conditiile in care carosabilul este acoperit de zapada sau gheata. In cazul rularii pe un carosabil uscat sau umed se diminueaza manevrabilitatea, se accentueaza ritmul de uzura si zgomotul produs va fi mai ridicat.
  • Anvelope pentru tot anul: anvelope care imbina calitatile anvelopelor de vara si a celor de iarna. In conditii extreme sunt inferioare celor destinate unui singur sezon, respectiv anvelopelor de vara pe caldura si uscat sau celor de iarna pe frig si zapada. Avantajul lor este numai faptul ca pot fi folosite tot anul si prin urmare este suficient un singur set de anvelope indiferent de sezon.

 

Schimbarea sezoniera

A venit toamna, temperaturile au scazut si e timpul sa schimbam anvelopele de vara cu cele de iarna. Care este diferenta dintre cele doua tipuri de anvelope?

Exista o mare diferenta intre anvelopele de vara si cele de iarna. Anvelopa de iarna este fabricata special pentru a fi utilizata la temperaturi mai mici de 7 grade C, are in componenta elemente care isi pastreaza proprietatile la temperaturi scazute si banda de rulare este puternic lamelizata pentru a oferi o aderenta mai mare pe zapada sau gheata. Anvelopa de vara, in schimb, este fabricata special pentru a fi utilizata la temperaturi mai mari de 7 grade C. Are un comportament foarte bun pe asfalt uscat sau umed si este fabricata sa reziste la temperaturile ridicate din perioada verii.

Situatii ocazionale

  1. O singura anvelopa?
    Aveti 3 anvelope a caror profil este inca bun. In urma unui accident sau al utilizarii necorespunzatoare a 4-a anvelopa este deteriorata. In aceste caz este recomandata achizitionarea unei anvelope identice cu cele pe care le aveti pe masina. In nici un caz nu optati pentru o anvelopa cu indici de sarcina si de viteza diferiti de cele avute initial.
  2. O pereche de anvelope?
    Daca doua din anvelopele pe care le aveti pe masina au ajuns la un grad de uzura ridicat sau daca au fost deteriorate in orice fel, inlocuirea lor se va face fie cu anvelope identice ca marime cu cele initiale (situatie de preferat) fie cu o pereche de pneuri similare ca profil ( vara-iarna ) si avand indici de viteza si de sarcina identici cu cei initiali. Se recomanda ca anvelopele noi sa fie montate pe axul din spate.
    !! Daca tot ajungeti la un service de roti verificati si cauzele care au dus la o uzura prematura la cele doua anvelope. Este de preferat sa determinati cauza si sa o eliminati pentru a prelungi viata pneurilor nou-cumparate.
  3. Un set de anvelope?
    Cand trebuie sa schimbati toate cele patru anvelope aveti posibilitatea sa alegeti pneuri cu totul diferite fata de cele vechi. Puteti varia latimea sau chiar diametrul (in cazul din urma este necesara si achizitionarea unor jante cu diametrul noilor anvelope), indicii de viteza si sarcina (tineti cont de specificatiile din talonul masinii), profilul, anotimpul pentru care sunt destinate.
    Va recomandam sa alegeti anvelopele in functie de stilul dumneavoastra de a conduce, de distantele pe care vreti sa le parcurgeti, de starea carosabilului pe care intentionati sa mergeti si de sarcinile pe care le veti transporta.
  4. Anvelope de vara, de iarna sau allseason?
    Cand alegeti anvelopa trebuie sa luati in considerare:
    - conditiile meteo, anotimpul.
    - tipul carosabilului (asfalt, griblura, pamant)
    - rularea (km pe care estimati sa ii parcurgeti intr-un anumit interval de timp)
    - investitia

Osia fata vs Osia spate

Sa punem anvelope de noroi si zapada (in engleza Mud&Snow) doar pe rotile cu tractiune si sa le lasam pe cele de vara pe rotile libere pare o alegere logica si economica. Aceasta abordare implica insa o serie de riscuri reale.

Atunci cand franam, greutatea este transferata spre rotile din fata. Autoturismele cu tractiune pe spate vor fi atunci incetinite, in principal, prin intermediul rotilor din fata, echipate cu cauciucuri de vara, care au o aderenta mica in conditii de iarna.Este mai bine atunci sa avem un automobil cu tractiune pe fata, pe care sa-l echipam cu anvelope de iarna doar pe rotile frontale? Raspunsul este nu. Si asta pentru ca diferenta in tractiune si orientare laterala ar face autoturismul instabil in curbe. Poti vorbi de siguranta completa numai atunci cand ai toate rotile, cele patru roti ale masinii, echipate cu anvelope de iarna. Sfatul nostru este sa va echipati toate cele patru roti ale masinii cu anvelope de iarna. Si tineti minte: este important sa verificati adancimea benzii de rulare - trebuie sa aiba cel putin 4 milimetri - si, de asemenea, in mod regulat presiunea pneurilor (vezi specificatiile producatorului vehiculului).