Etichetarea anvelopelor

Prezentarea detaliată a celor trei criterii de performanţă incluse pe noua etichetă, pentru autoturisme

Primul criteriu: Eficienţa energetică

La fiecare rotaţie, anvelopa se deformează la contactul cu solul, iar compuşii care intră în componenţa anvelopei se încălzesc. Prin reducerea încălzirii, se poate reduce consumul de carburant şi, implicit, nivelul emisiilor de gaze de seră.

Forţa care ajută vehiculul să înainteze este cunoscută sub numele de „rezistenţă la rulare”. Aceasta se măsoară prin cantitatea de energie consumată pentru deplasarea vehiculului pe o anumită distanţă.

Rezistenţa la rulare este responsabilă pentru 20% din consumul de carburant al vehiculului. Cu alte cuvinte, aceasta înseamnă că un rezervor din cinci este consumat de anvelope.

Prin reducerea rezistenţei la rulare, eficienţa energetică este vizibil îmbunătăţită, nivelul emisiilor scade, iar acest lucru permite conducătorilor auto să cheltuiască mai puţin pentru carburant.

Clasa unei anvelope se măsoară cu ajutorul unei maşini speciale, care determină coeficientul de rezistenţă la rulare al anvelopei respective.
Un litru de benzină consumat elimină în atmosferă 2,3 kg CO2 şi fiecare litru de motorină elimină 2,65 kg.

Eficienţa energetică este exprimată printr-un coeficient calculat prin împărţirea rezistenţei la rulare la sarcina la care este supusă anvelopa pe durata testului. Pe noua etichetă, eficienţa energetică va fi simbolizată de o literă pe o scală colorată, similară celor existente pe etichetele care însoţesc aparatura electrocasnică sau vehiculele noi, aflată sub pictograma standard pentru eficienţa energetică stabilită de Uniunea Europeană.

Există şase clase de eficienţă, de la G (cea mai puţin eficientă) la A (cea mai eficientă), iar clasa D nu exista. Diferenţa dintre un set complet de anvelope din clasa A şi unul din clasa G, înseamnă reducerea concumului de carburant (şi cu acesta, emisiile de carbon) cu până la 7,5 %. Aceasta înseamnă 300 l de combustibil economisiţi la peste 45 000 Km, pentru un autovehicul 1.6T, cu motor pe benzină (pentru motorizare diesel 240l).

Standardele pentru clasele de eficienţă energetică sunt foarte stricte, în special pentru anvelopele mai mici, lucru care face posibilă îmbunătăţirea fiecărei game de anvelope.

*Performanţe măsurate conform metodelor de testare specificate în Reglementarea europeană (CE) 1222/2009, modificată prin (CE) 228/2011 şi (CE) 1235/2011. Sursa: European Commission’s Impact Assessment SEC (2008) 2860.

Al doilea criteriu: Frânarea pe carosabil umed

Distanţa de frânare este măsurată conform unei proceduri standard, prin compararea anvelopei supusă testului cu o anvelopă de referinţă definită în standard. Raportul dintre cele două distanţe (anvelopa testată/anvelopa de referinţă) determină clasa de frânarea pe carosabil umed care este inclusă pe etichetă. Pentru frânarea pe carosabil umed, există cinci clase de performanţă, de la F (cea ma lungă distanţă de frânare) la A (cea ma scurtă distanţă de frânare). Clasele G şi D, nu exista.

Deşi rezultatele pot varia în funcţie de vehicul, de gradul de încărcare al acestuia, de stilul de condus şi de condiţiile de drum, distanţa de frânare corespunzătoare unui vehicul echipat cu un set complet de anvelope de clasa A în loc de un set clasa F înseamnă aproximativ 16 metri* în cazul frânării de urgenţă a unui vehicul care se deplasează cu 80 km/oră.

**Performanţe măsurate conform metodelor de testare specificate în Reglementarea europeană (CE) 1222/2009, modificată prin (CE) 228/2011 şi (CE) 1235/2011. Sursa: European Commission’s Impact Assessment SEC (2008) 2860.

Al treilea criteriu: Zgomotul la rulare (nivelul de zgomot exterior)

Deoarece anvelopele contribuie la zgomotul din trafic, un neajuns major, noua etichetă indică nivelul de zgomot la exterior şi nu nivelul de zgomot perceput în interiorul vehiculului. Valoarea măsurată este indicată în decibeli (dB) şi, vizual, prin una, două sau trei unde negre, în funcţie de nivelul de zgomot reglementat prin standardul european.

Nivelul de zgomot in decibeli (filtru dB):
• 3 unde negre înseamnă că nivelul de zgomot se încadrează în limita actuală,
• 2 unde negre înseamnă că zgomotul se află cu 3dB1 sub limita actuală, la jumătatea nivelului de zgomot specificat în noua lege
• 1 undă neagră înseamnă că nivelul de zgomot se află cu 6dB sub limita actuală, la 1/4 din nivelului de zgomot specificat în noua lege